پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 1 با استفاده از خون بندناف

23 مارس 2017- محققان گفته‌اند انجماد نوع خاصی از گلبول‌های سفید خون بند ناف، راهی برای پیشگیری از دیابت نوع 1 است.

یک تیم از محققان دانشکده ی بهداشت دانشگاه فلوریدا به بررسی روند انجماد بند ناف و استفاده از گلبول‌های سفید موجود در خون بند ناف، برای درمان دیابت نوع 1 پرداختند. فرایند انجماد و نگه داری از خون بند ناف، با هدف حفظ سلولهای خونی به منظور استفاده از این سلولها برای نجات زندگی کودک در آینده انجام می‌شود.

در این مطالعه، محققان یافته‌های قابل توجهی در رابطه با سلولهای T  تنظیمی یا Treg cellsبدست آورده‌اند، این سلولها سیستم ایمنی را کنترل کرده و از توسعه‌ی بیماریهای اتوایمیون نظیر دیابت نوع 1 جلوگیری می‌کنند.

 محققان در ابتدا 500 هزار سلول Tregs را از خون بند ناف استخراج و در آزمایشگاه آنها را به 1.26 میلیارد سلول افزایش دادند، اگر چه هنوز از تعداد سلولهای مورد نیاز برای کمک به افراد مستعد ابتلا به دیابت نوع 1 مطلع نبودند.

 آنها دریافتند که استفاده از این سلولها بسیار کارآمدتر و ایمن‌تر از استفاده از سلولهای Treg گرفته شده از خون سایر بخش‌های بدن بیمار است، زیرا سلولهای استخراج شده از بند ناف قبل از ابتلا فرد به دیابت نوع 1 توسعه یافته‌اند.

سپس آنها با انجماد و تکثیر سلولهای Tregبند ناف، ارتباط مهمی را بین سلولهای سیستم ایمنی و دیابت نوع 1 کشف کردند.

 پرفسور Michael Haller متخصص غدد اطفال و همکار نویسنده‌ی این مقاله گفت: در افرادیکه به دیابت نوع 1 مبتلا شده‌اند، ممکن است عدم تعادلی بین تعداد یا عملکرد سلولهای ایمنی خاصی اتفاق افتاده باشد.

 او افزود: ما می‌توانیم سلولهای خون بند ناف بیمار را گرفته و آنها را در آزمایشگاه تکثیر کرده و تنها با یک بار تزریق به بدن بیمار برگردانیم. این یافته‌ها تنها چند ماه پس از استفاده از خون بندناف  در یک مطالعه‌ی آینده‌نگر در استرالیا برای جلوگیری از ابتلا کودکان نو پا به دیابت نوع 1، بدست آمده است. نتایج این مطالعه بصورت آنلاین در مجله‌ی Molecular Therapy منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/umbilical-cord-blood-could-hold-clue-to-preventing-type-1-diabetes-95732370.html